شروع کسب و کار اینترنتی کم هزینه در هفت گام
نوامبر 7, 2020
خدمات سئو در گیلان رشت و انزلی 
خدمات سئو در گیلان رشت و انزلی 
نوامبر 9, 2020

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم

 

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم

 

 

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم :در دنیای دیجیتالی امروزی بهینه سازی و سئو سایت به شدت مورد توجه کسب و کارهای آنلاین قرار دارد از این رو ، روزانه افراد بسیاری به دنبال متخصص سئو برای افزایش رتبه ی وب سایت خود هستند ، در همین راستا در این مقاله ، بررسی خواهیم کرد که چگونه می توان یک متخصص سئو شد ، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

 

سئو چیست :

واژه ی سئو( seo) مخفف عبارت search engine optimization می باشد که به فعالیت هایی اطلاق می گردد که طی آن رتبه و جایگاه یک وب سایت توسط موتورهای جستجوگر نظیر گوگل بهبود یابد تا از این طریق کاربران بسیاری جذب آن شده و محبوب گردد.

 

خدمات سئو سایت (خبری، فروشگاهی و …..)

هنگامی که لازم است یک وب سایت رتبه ی خود را در نتایج جستجو ارتقاء دهد ، باید از متخصص سئو در این راه بهره گیرد ، متخصص سئو خدماتی چون ؛ سئو تکنیکال، لینک سازی خارجی، بازاریابی محتوا در خدمات سئو، آنالیز وب سایت در گوگل و مشاوره تخصصی را ارائه می دهد .

 

خدمات سئو سایت (خبری، فروشگاهی و …..)

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم

 

مطالب بیشتر: ۶ اصل طراحی وب ‌سایت کاربر پسند

سطوح مختلف سئو

1.تخصص در سئو دارای سه سطح می باشد:

سئوی مقدماتی : در این سطح فرد باید به شناخت تگ های عنوان بپردازد
سئوی متوسط : در این سطح فرد باید به شناخت قوانین و استاندارهای سئو بپردازد.
سئوی پیشرفته : در این سطح فرد باید چیزی نزدیک به ۳۵% از الگوریتم های گوگل را درک کند.

 

متخصص سئو کیست؟

از آنجا که الگوریتم های گوگل مدام در حال تغییر و بروزرسانی هستند لذا سئو نیز به سرعت در حال تغییر می باشد در نتیجه یک سئو کار یا همان متخصص سئو باید جهت موفقیت در طراحی و مدیریت یک سایت کارآمد ، دانش خود را همیشه بروز نگه داشته و اطلاعات خود را افزایش دهد .

 

 

چگونه متخصص سئو شویم؟

علم بسیار گسترده سئو به گونه ای است که نمی توان گفت همه چیز را درباره آن می دانیم و در حقیقت سئو به آزمون و خطا وابسته است ، از این رو افراد علاقه مند به سئو ، حتی بدون مدرک دانشگاهی می توانند به صورت خودآموزی از طریق اینترنت آموزش های آنلاینی را از منابع مختلف و معتبر در این زمینه فرا گیرند و با تکرار و تمرین کافی ، مهارت های لازم یک متخصص سئو را کسب کنند .

 

مهارت های متخصص سئو:

مهارت هایی که یک متخصص باید داشته باشد، عبارتند از :

یک متخصص سئو به منظور بهینه سازی و سئو سایت استاندارد ، باید بتواند مسائل وب سایت را بخوبی ارزیابی کرده و مشکلات وب سایت را شناسایی کند .

متخصص سئو جهت پیشرفت سایت و اجرای راهکارهای سئو در کمترین زمان ممکن باید بهترین روش های موثر بر بهبود رتبه ی سایت را اولویت بندی کند .

متخصص سئو با آنالیز مداوم وب سایت باید سئو سایت را زیر نظر داشته باشد تا در صورت بروز مشکل ، بتواند در کمترین زمان ممکن ، مسائل را مرتفع و رتبه ی وب سایت را در نتایج موتورهای جستجو حفظ کند .

یک متخصص سئو باید تا حدودی با مسائل فنی و کدنویسی آشنا باشد تا بتواند به توسعه و پیشرفت وب سایت کمک کند .

 

 

مهارت های متخصص سئو

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم

 

 

میزان اطلاعات یک متخصص سئو:

 

به این دلیل که تخصص یک عبارت نسبی است و همواره فردی پیدا خواهد شد که دانش و اطلاعات بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد لذا فرد علاقه مند به سئو سایت نباید هدف خود را صرفا تبدیل شدن به یک متخصص سئو بداند ، بلکه هدف از آموزش سئو سایت باید این باشد که فرد به قدر کافی یاد بگیرد تا به طور مداوم از نتایج آن بهره مند شود.

 

 

مراحل تبدیل شدن به یک متخصص سئو:

یک فرد تازه کار با طی نمودن مراحل زیر می تواند به یک متخصص سئو تبدیل شود .

 

 

فرد باید یاد بگیرد که موتورهای جستجوگر چگونه کار می‌کنند :

فهرست موتورهای جستجوگر نظیر گوگل ؛ حاوی بیشمار صفحه وب است که بر اساس خزش ربات های گوگل در دنیای وب ساخته شده است ، لذا هنگامی که موضوعی توسط یک کاربر در کادر جستجو گوگل تایپ می شود ، کلیه صفحات مرتبط که میلیون ها جواب هستند ، توسط گوگل نمایش داده خواهد شد که این نمایش بر اساس صدها فاکتور توسط الگوریتم گوگل رتبه بندی می شود ، اگر چه هیچ کس دقیقا نمی داند که این فاکتورها چه هستند و کدام نسبت به بقیه ارجحیت دارد ، اما فرد باید جهت آشنایی با ساز و کار ربات های گوگل ، مقالات زیادی را مطالعه کند و اطلاعات لازمه را در این زمینه کسب کند.

 

فرد باید سه مولفه اصلی رتبه بندی رو درک کند :

بسیاری از افراد به جای توجه به پارامترهای کلیدی ، وقت خود را صرف بهینه سازی فاکتورهای بی اهمیت می کنند ؛ غافل از این که باید به سه پارامتر زیر توجه نمود .

 

 

 

ارتباط ( Relevance)

ارتباط تعیین کننده ی سازگاری محتوای صفحات یک وب سایت با عبارت جستجو شده توسط کاربر است ، لذا چنانچه فردی عبارت ؛ چگونه روغن زیتون تولید کنم؟ را در گوگل جستجو کند ، مسلما گوگل صفحات مرتبط با ماشین را که کاملا بی ربط است ، نشان نخواهد داد ، از سوی دیگر در رابطه با ارتباط می توان گفت که صفحات یک وب سایت باید با مطالبی که مردم خواهان آن هستند ، باید سازگار باشد ، بدین معنی که اگر کاربری عبارت “چگونه روغن زیتون تولید کنم ؟ را جستجو کند ، مسلما به دنبال یک دستورالعمل یا آموزش است و به دنبال خرید یک روغن آماده نیست ، لذا به همین دلیل ، همه ی نتایج صفحه اول موتورهای جستجو ، پست های وبلاگ ها هستند .

 

 

اعتبار ( Authority)

تا حد زیادی اعتبار یک وب سایت به بک لینکهای آن مربوط می شود، از آنجا که موتور جستجوگر گوگل لینکها رو به عنوان نشانه ای از اعتماد و اعتبار وب سایت طلقی می کند ، هر چه بک لینکهای با کیفیت تری در صفحات سایت وجود داشته باشد ، احتمال کسب رتبه ی بالاتر صفحات وب سایت در نتایج جستجو نیز بیشتر خواهد بود ، در همین راستا اعتبار و ارتباط دو پارامتر کلیدی بهترین بک لینکها هستند.

اعتبار : به طور کلی اعتبار وب سایت ، رابطه ی مستقیمی با سایت و صفحاتی که به آنها لینک داده شده ، دارد ، دو معیار برای اندازه گیری بک لینک ها ؛ رتبه بندی دامنه و رتبه بندی URL است که قدرتمندترین لینکها آنهایی هستند که از صفحات با URL بالا می آیند .

 

ارتباط : ارتباط وب سایت به عناوین به کار رفته در وبسایت و صفحات آن مربوط می شود ؛ مثلا اگر یک پست درباره تهیه روغن زیتون ، با دو بک لینک ، یکی از یک وبسایت حوزه ی فناوری و دیگری از وبسایت حوزه ی سلامت ، به احتمال زیاد لینکی که به وبسایت سلامت متصل هست ، بیشتر با موضوع مرتبط است، هرچند ارتباط صفحه با موضوع هم مهم می باشد ، از این رو اگر صفحه لینک شده به وبسایت حوزه فناوری ارتباط بیشتری با موضوع جستجو داشته باشد و صفحه لینک شده در وبسایت سلامت ارتباط کمتری با آن داشته باشد، در این صورت احتمالا وبسایت حوزه فناوری شرایط بهتری خواهد داشت .

 

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم

 

مطالب بیشتر: 27 مورد مهم در طراحی وبسایت

کاربرد پذیری یا درجه مفید بودن ( Utility )

ربات های گوگل بهترین نتایج را به جستجوکنندگان نشان می دهند لذا تنها مطابقت با عنوان جستجو کافی نیست و محتوای تولید شده باید از هر نظر لیاقت قرار گیری در رده های بالای جستجو رو داشته باشد ، از آنجا که کیفیت و مفید بودن محتوا، خود به موضوع جستجو مرتبط می باشد ، بنابراین باید صفحات بالای رده بندی گوگل رو بررسی کرد تا دلایل کیفیت بالا و نقطه ضعف های وب سایت های رقیب مشخص گردد و از آنها در جهت بهتر شدن بهره گرفت .

 

 

دستیابی به مهارت در چهار بخش اصلی سئو

سئو مانند یک پازل از چهار قطعه ی اصلی ؛ تحقق کلمات کلیدی ، سئو داخلی ، بک لینک سازی و سئو فنی و تخصصی تشکیل شده است که جهت فهم آن ، درک ارتباط بین این قطعات بسیار مهم است ، در ادامه هر یک از این موارد تشریح خواهد شد .

 

 

متخصص شدن در زمینه سئو در یک صنعت خاص

 

 

تحقیق کلمات کلیدی ( Keyword Research) :

دستیابی و تحقق کلمات کلیدی شامل این است که مشخص گردد که کاربران چه کلمات یا عباراتی را در موتورهای جستجوگری نظیر گوگل سرچ می کنند ، جهت دستیابی بع کلمات کلیدی باید روی کلماتی تمرکز کرد که ویژگی های زیر را دارند.

  1. کلماتی که ظرفیت ایجاد ترافیک را دارند (به این معنا که اگر برای آن کلمات ، وب سایت ما رتبه بندی مناسبی کسب کند، آمار بازدیدهای وب سایت به صورت طبیعی بیشتر شود)
  2. کلماتی که ارزش تجاری داشته باشند (بدین معنی که این کلمات می توانند مشتری های بالقوه را به سمت وب سایت ما جذب کنند)
  3. کلماتی که خیلی رقابتی نباشند ؛ برای هر کلمه کلیدی، چند مقیاس مهم وجود دارد.
  4. میزان جستجو : میانگین تعداد افرادی که در هر ماه آن کلمه کلیدی رو جستجو می کنند .
  5. سختی رتبه بندی آن کلمه کلیدی (KD): سختی تخمین زده شده برای راهیابی به صفحه اول سرچ گوگل در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ خواهد بود .
  6. تعداد کلیک ها: تعداد کلیک ها روی نتایج جستجوی آن عبارت در هر ماه است .
  7. با توجه مطالب اشاره شده می توان گفت که بهترین کلمات کلیدی ، کلماتی هستند که پتانسیل ترافیک بالا (ارزش جستجو و تعداد کلیک بالا)، ارزش تجاری بالا و سختی رتبه بندی پایینی دارند.

 

 

بهینه سازی داخلی سایت ( On-Page SEO )

به طور کلی می توان بهینه سازی صفحات وب جهت ارتقاء رتبه بندی و جذب کاربران بیشتر از طریق موتورهای جستجوگر را سئوی داخلی تعریف کرد که شامل موارد زیر است.

بهینه سازی وب سایت با اهداف جستجوی بازدیدکنندگان.
به کارگیری کلمات کلیدی در عنوان سئو یا تگ تایتل.
بهره گیری از عنوان جذاب و توضیحات کاربرپسند.
درج توضیحات جامع برای آلت تگ تصاویر.
قرار دادن لینک های داخلی در صفحاتی که در رتبه بندی باید جایگاهی پیدا کنند.

 

 

بک لینک چیست ( Link Building) 

بک لینک چیست و چرا لینکسازی در سال ۲۰۲۰ از اهمین بالایی برخوردار است، طی فرایند بک لینک سازی که با درج لینک یک وب سایت در دیگر وب سایت ها انجام می شود ، از سایر وبسایت ها به سمت وبسایت مورد نظر ، بازدیدکننده سرازیر خواهد شد که در نتیجه به صورت ارگانیک ترافیک سایت افزایش خواهد یافت.

 

بک لینک چیست ( Link Building) 

 

مطالب بیشتر: شروع کسب و کار اینترنتی کم هزینه در هفت گام

 

سئوی فنی و تخصصی ( Technical SEO) :

سئوی فنی و تخصصی بدین معنا است که یک وب سایت را به گونه ای بهینه کرد تا موتورهای جستجو بتوانند آن را به درستی فهرست بندی کرده و در آن به خوبی بخزند و از سوی دیگر بازدیدکنندگان تجربه کاربری مثبتی از بازدید وب سایت داشته باشند که به صورت تیتر وار ، می توان سئو فنی را شامل موارد زیر دانست.

 

افزایش سرعت صفحات:

  • از بین بردن لینکهای شکسته (چه داخلی و خارجی )
  • بهره گیری از تگ کانونیکال (canonical) به منظور جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری
  • اضافه کردن تگ hreflang (تگی که به گوگل می فهماند که محتوای صفحات یک سایت چند زبانه ، به چه زبانی است )
  • بهینه سازی robots.txt
  • پنهان سازی محتوای غیر مفید از دید ربات های خزنده ی گوگل 
  • راه اندازی یک وبسایت

 

هر چقدر هم که مطالب تئوری در مورد سئو و بهینه سازی وب سایت یاد گرفته باشید ، تا زمانی که عملی کار نکنید ، متخصص سئو نخواهید شد ، از این رو پس از فراگیری مطالب تئوری لازم است با راه اندازی یک وب سایت و پیاده سازی آنچه که فراگرفته اید ، به دانش عملی خود بیفزایید ، کافی است یک عنوان که به آن علاقه دارید انتخاب کرده ، پس از تهیه دامنه و سرویس میزبانی (دامنه و هاست) .

 

یک وبسایت معمولی بسازید و تولید محتوا را آغاز کنید ، چند لینک بسازید ، اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما از نقطه نظر فنی و اصول سئو به درستی ساخته شده است ، از آنجا که تولید محتوا یک کار بسیار زمان بر است لذا در صورت داشتن بودجه کافی ،تولید محتوا را به نویسندگان توانمند برون سپاری کنید.

 

متخصص سئو کیست و چگونه متخصص سئو شویم

بیشتر بخوانید: سئوکار کیست و چگونه کار می کند

ارتقاء مهارت های تخصصی خود

به منظور ارتقاء مهارت های تخصصی خود در سئو باید از همه چیز مقداری یاد گرفت تا یک پایه قابل اعتماد در این زمینه حاصل گردد اما به مرور زمان باید از این مرحله از کار عبور کرد ، برای عبور ؛ دو راه پیش رو خواهد بود.

 

الف : کسب مهارت بالا در یک زمینه خاص مرتبط با سئو

سئو شاخه های گسترده ای دارد که به دلیل محدودیت زمانی نمی توان در کلیه شاخه های متخصص شد ، حتی به دلیل محدود بودن نقاط مشترک شاخه های مختلف آن نمی توان با یادگیری کامل یک شاخه ، در شاخه ی دیگر مهارت لازم را کسب کرد ، از این رو به جای آن باید به یه متخصص سئو تی شکل تبدیل شد (T-shaped SEO expert) که در آن فرد مهارتهای وسیعی در انواع زمینه های سئو کسب می کند ، اما تنها در یک زمینه خاص متخصص می شود .

 

ب‌ : متخصص شدن در زمینه سئو در یک صنعت خاص

اگر چه می توان با کسب اطلاعات زیادی کار سئو سازی را برای کسب و کارهای مختلف انجام داد اما تبدیل شدن به یه متخصص سئو در یک صنعت یا زمینه خاص، می تواند برای شکل دادن به مهارت ها و کسب مشتری های بیشتر برای فرد بسیار مناسب تر و سودآو تر باشد ، در واقع چنین می توان گفت که ارائه سرویس های سئو برای کسب و کارهای مختلف می تواند سودآور باشد ، اما تمرکز بر روی یک زمینه تخصصی و بهبود مهارتهای فرد در یک زمینه ی خاص، می تواند انتخاب بهتری باشد.

 

 

متخصص شدن در زمینه سئو در یک صنعت خاص

 

 

سودآور بودن و مورد علاقه بودن زمینه ای که فرد میخواهد در آن متخصص شود مهم است .

 

سیستم و ساز و کار خود را بسازید

در کار بهینه سازی و سئو سایت ، زمان کافی برای اینکه همه کارها را یک نفر در طول روز به تنهایی انجام دهد ، وجود ندارد ، حتی اگر زمان کافی برای این کار در اختیار باشد ، باز انجام این کار بهینه نخواهد بود از این رو اکثر کارهای مربوط به سئو را باید به افرادی که هر کدام در یک زمینه تخصص دارند ، سپرد و به این دلیل که وارد کردن افراد زیاد در یک پروژه سئو با پیچیدگی هایی همراه خواهد کرد لذا سیستم و ساز و کار خود را بسازید بدین معنی که یک چک لیست برای سئوسازی تهیه کنید تا در هر پروژه سئو ، همه ی افراد دخیل با هم هماهنگ شوند .

 

فرآیند یادگیری خود را متوقف نکنید

با بروزرسانی های مداوم الگوریتم های گوگل ، مشخص است که سئو با سرعت زیادی در حال پیشرفت است به طوری که تنها در سال 2020 ، بیش از ۳۲۰۰ آپدیت الگوریتم نوشته شد که به خوبی نشان می دهد چقدر اصول سئو به سرعت تغییر می کند لذا تسلط به هر تغییر کوچیکی که گوگل ایجاد می کند کار بیهوده ای خواهد بود پس لازم است که روی اصول کلی تمرکز کرد.

در واقع باید با ارائه بهترین مطالب و محتوا به کاربران ، روی عملکرد الگوریتم گوگل تمرکز کرد نه روی تغییرات آن ، از سوی دیگر در این راستا ، نباید از توصیه های افراد متخصص سئو و فرصتهایی که به خاطر راهکارهای جدید ایجاد می شوند ، غافل شد .

 

مطالب بیشتر: قیمت طراحی وبسایت در رشت گیلان

فرآیند یادگیری خود را متوقف نکنید

 

 

برخی از توصیه های افراد متخصص سئو عبارتند از :

 

مراجعه به انجمن ها و تالارهای گفتگوی سئو

شرکت در کنفرانس ها و همایش های سئو

برقراری ارتباط از طریق LinkdIn با متخصصین سئو

دنبال کردن متخصصین سئو در توییتر

پیوستن به Slack communities

پیوستن به گروه های فیس بوک

مطالعه پست های مرتبط با سئو در وبسایت های مختلف

مشاهده ی ویدئوهای مرتبط با سئو

گوش فرا دادن به به پادکست های مرتبط به سئو

به طور کلی ۲۰ در صد از وقت را صرف یادگیری و ۸۰ درصد از آن را صرف عمل کردن باید کرد

 

 

نتیجه گیری

برای کسب تخصص لازم در یک شاخه از سئو هزاران ساعت تمرین نیاز است ، لذا اگر محتوای تولید شده توسط شما ، در چند هفته اول به صفحه اول گوگل نرسید، نباید ناامید شد و باید صبور بود و دانسته های خود را همچنان افزایش دهید.


Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/zaracode2/public_html/wp-content/themes/zaratheme/includes/content-single.php on line 286
امید یوسفی